maandag 29 december 2014

SHEEPLOVE in BLUES


SHEEPLOVE IN BLUES

Op mijn Ravelrypagina is deze shawl te vinden onder de naam SHEEPLOVE IN BLUES.

(Als je op de blauwe woorden klikt kom je vanzelf op de pagina die daar betrekking op heeft zoals bijv. mijn ravelrypagina)


Begin oktober ben ik begonnen aan deze shawl, een kerstcadeau voor mijn dochter. 
Op mijn Ravelrypagina te vinden onder de naam SHEEPLOVE IN BLUES
Voor mij was het een spannende tijd, want onze 22 jarige dochter had destijds wel deze shawl aangewezen en verteld dat ze hem prachtig vond maar hij moest dan wel in heerlijke zachte alpaca wol gebreid worden. Ik heb toen een aantal keer gezegd dat ik daar voorlopig niet aan toe zou komen... ondertussen toch stiekem gemaakt.. maar je weet maar nooit hoe de reactie zou zijn he? 


Gelukkig heeft ze niets in de gaten gehad en 22 november had ik de shawl helemaal af, toch denk ik wel dat ik al met al ruim 150 brei-uren er in gestoken heb. Toen hij klaar was heb ik de shawl bij mijn ouders gelegd alwaar ze hem uit zou gaan pakken op eerste kerstdag, bang dat ze hem anders zou ontdekken in huis. 
De hele shawl heb ik dus stiekem gebreid, vaak om 5 uur s ‘morgens mijn bed uit gegaan terwijl ze nog lekker op één oor lag en snel mijn werk verstopt zodra er enig teken van leven in huis kwam. 
Het leek wel of de sinterklaastijd zich herhaalde van vroeger toen ik ook in het geheim cadeautjes maakte zelfs hele poppengarderobes naaide enz. 
Uiteindelijk was ze er dolgelukkig mee en blij verrast vooral door de persoonlijke boodschap die ik op de achterkant gebreid heb in de rand zodat het een persoonlijk cadeau is wat uniek is en de boodschap die er op staat is uit het diepst van mijn hart gemeend en bedoeld. 

De wolkeuze was snel gemaakt: het mocht geen Shetland wol  of  kauni zijn maar een heerlijke zachte Alpaca 
(want ze vindt die andere kriebelen.)zoals mijn andere shawls en omdat alpaca van Drops geen verloopgaren had heb ik gekozen voor Delight als verloopkleur.
Doordat de Delight in verhouding vrij dun is heb ik bij elke steek  de tweede draad meegenomen waardoor dit reliëf effect is ontstaan bij de schaapjes.

Het motief van de schapen stond al jaren in mijn favorieten.  
Dus gewapend met mijn basishandleiding van de  fair isle shawl:  mijn eigen ontwerp JOLLY JOKER© kon ik aan de slag. 
Het was een simpele shawl om te breien, veel te saai voor mij, maar voor een beginner een leuk motief maar ik had het na twee rijen viervoeters al gezien en kende het simpele motief al snel uit mijn hoofd, maar ja: wensen moet je respecteren.. maar voor mij kan het niet moeilijk genoeg zijn. 
Bij www.bloemendalwol.nl in Eindhoven weten ze precies hoeveel je nodig hebt van deze wol om zo'n shawl te maken.. 


Toen de shawl de juiste lengte had ben ik naar een vriendin gegaan omdat dochterlief thuis was om de shawl door te zigzaggen en te knippen.
Het was in de tijd van haar tentamenperiode dus ze was veel thuis en ik kon natuurlijk niet betrapt worden op mijn verrassing in de maak.....
Na het doorstikken ging de schaar er in. 
Uitleg over de knipbies bij deze shawls en in Noorse truien bijv. vind je op mijn andere BLOG 
Ditmaal heb ik er voor gekozen om de rand
in z'n geheel in één keer te breien.
 Ik moet zeggen dat het me heel goed is bevallen  en ik deze methode voortaan zo toe ga passen.


De hoeken zijn heel mooi afgewerkt op deze manier.
Het ontwerp van mijn volgende shawl is inmiddels klaar en in het patroon zal ik deze methode uitgebreid uit leggen. 
De persoonlijke tekst was een heidens karwei om uit te rekenen en uit te tellen maar na veel denkwerk is het me gelukt...... om privacy redenen heb ik de tekstfoto's verwijderd. Voor haar is het een geschenk waar ze hopelijk heel haar leven plezier van zal hebben..

Na het zien van  mijn schaapjesshawl hebben heel veel dames die de fair isle workshops hebben bezocht bij bloemendalwol deze shawl ook gemaakt.
Op deze facebookpagina en Pinterestpagina staan de resultaten. Leuk om te zien al die kleurvarianten. 

Bijschrift toevoegen

Update: augustus 2015… De shawl is een geschenk waar ze heel dankbaar gebruik van maakt, vaak heeft ze hem s.’ avonds in huis om gehad als ze zat te studeren maar ook op haar stage in de kleuterklas was het heerlijk tijdens de buiten-speelmomenten en die kleuters vonden het prachtig al die schaapjes.



   Over Dutch Knitty:
In het dagelijkse leven heet ik Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Mijn hoofd loopt over van ideetjes en mijn inspiratie heeft al een paar eigen patronen opgeleverd.

errata -28-10-2015 Nieuwe designs in ontwikkeling- patronen volgen binnenkort 
Ik heb een blog zoals jullie nu gemerkt hebben en ik nodig jullie uit het te volgen.
Ik probeer elke week wel een update te plaatsen.
Ik heb nog een hobby: het maken en bewerken van foto's en dat zie je terug op mijn Ravelry pagina  (waar al mijn projecten op staan die ik gebreid heb en waar ik mee bezig ben: inmiddels meer dan 100 projecten)
Mijn blog:
Als ik iets brei probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Ik hoop jullie  terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk Omdat ik zoveel tijd met deze dingen kwijt ben, ben ik niet meer erg actief aanwezig op facebook- groepen want je kunt je tijd maar één keer besteden.
Ik ben wekelijks te vinden in mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol  in Eindhoven op donderdagavond tijdens het breicafe.

 Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid











20 opmerkingen:

  1. Wat is die prachtig, Astrid!! En zo snel gebreid ook! Well done, your shawls are always amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. SCHITTEREND ! En extra speciaal door de tekst én het verhaal .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is inderdaad een cadeau voor het leven en dat maakt het ook bijzonder. Astrid, brei je Delight met dezelfde dikte naalden als de alpaca? Ik ga nl. binnenkort bestellen om een sjaal of zoiets te maken. Ik vind dat verlopende wol erg mooi met Fair Isle. Ik hoor het wel en hoe heeft je dochter gereageerd?

    Warme groetjes,

    van met griep gevelde Carla Parera.
    (ik reageer nu minder op de FB-pagina's)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je dames, de delight heb ik met 3,5 gebreid maar omdat het relatief dun is heb ik het relief in de schapen gemaakt door elke steek de draad mee te nemen daardoor werd het geheel voller. Het is dat zij perse in alpaca wilde en een verloopkleur maar achteraf als ik het opnieuw moet doen zou ik voor verschillende tinten in alpaca gekozen hebben, is net ietsje dikker of in kauni verloop. Nu moet ik zeggen dat het na een eucalanbadje perfect en superzacht was en ook de draden mooier uit kwamen hoor... maar de kauni werkt wel makkelijker dan de delight, met alpaca alleen werk ik ook heel erg graag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een liefdevol cadeau voor je dochter. Ik heb met genoegen het verhaal gelezen en denk dat je dochter deze zeer persoonlijke shawl van haar mama zal koesteren. Het is een pronkstuk geworden!

    Groeten, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig mooi cadeau!! Je dochter zal zeker net zo gelukkig met jou zijn als jij met haar. Als je een dergelijk met liefde gemaakt persoonlijk cadeau krijgt, dan word je toch wel een beetje stil van. Ik in ieder geval wel.
    Ik wens jou een gezond, creatief maar bovenal liefdevol nieuw jaar toe en wil je bedanken voor alle inspiratie die je mij hebt gegeven.
    Groet, Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. *P*R*A*C*H*T*I*G* en ook het verhaal eromheen. Je dochter boft maar met jou. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. echt prachtig en wat leuk dat je een persoonlijke tekst aan de binnenkant hebt gezet, zo is het dus erfgoed geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is prachtig geworden! Helemaal door de ingebreide rand. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een ontzettend mooi en vooral lief cadeau voor je dochter en wat een leuk idee om de tekst in de sjaal te breien
    heel origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap hoor Astrid. Ook leuk dat je de rand in 1 keer rond hebt gebreid. Super die tekst in de rand. Ga ik ook doen bij mijn springtime. Andere tekst natuurlijk 😊😊 Maar bedankt voor het idee. Groetjes Clasien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WAUW in een woord PRACHTIG. Wat zal het een werk zijn geweest. Die rand vind ik ook super. Daar gaat ze inderdaad haar leven lang van genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. HIER HEB IK ECHT GEEN WOORDEN VOOR!!! PRACHTIG SUPERMOOI ONGELOOFLIJK KNAPPE SJAAL!!!! Een heel werkje, maar wat een resultaat! Astrid, je bent een superbreister om dit te maken. Ik was van plan om misschien dit jaar je jolly joker te maken, maar misschien wacht ik op het volgende patroon met rand dan en dan koop ik echt hele mooie goede wol zodat ik er veel plezier van zal hebben, net als je dochter. Je bent een superlieve mama om dit in de rand in te werken, top!
    Grtjes en een heel fijn uiteinde, gezondheid, geluk en nog heel veel creativiteit in 2015 (dan kunnen wij meegenieten), Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wunderschön!
    Ich liebe Schafe.

    Liebe Grüße
    Netty

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige sjaal. Het is wel uren breien maar nadien een prachtig resultaat.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. That is one beautiful shawl. I like it a lot how clean the backside looks. And the size of it, amazing! Very, very pretty :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Derde poging een bedankje en vraag trouwens, te plaatsen. Eerst dank je!! Geweldig zo'n blog van een mede eindhovense. Ik ben druk in de weer met breien, ook wat fair isle ervaring met kleinere projecten. Nu ligt alpaca klaar om een groter project te maken, waarbij gesteekt moet worden, dan zal je blog van pas komen! M'n vraag; hoe brei je een driehoek rond en waar knip je dan? Ik snap het niet, maar vind het mooi zo'n shawl!! Grtz uit Tongelre, steenworp van Bloem en Dal.

    BeantwoordenVerwijderen