Fair isle dream.

Met trots kan ik vertellen dat hij klaar is binnen 17 dagen;
Achteraf  toch wel gekkenwerk om deze in zo'n rap tempo te maken maar tegenwoordig is dat normaal voor mij.
Als ik eenmaal door iets gegrepen ben  en dan vooral op breigebied dan moet het af en dan kan het vlot verlopen.
 Ik heb dit geschreven in april 2014 toen ik deze trui gemaakt heb in een ouder blog maar ik ben gisteren aan de slag gegaan met mijn foto-toestel en heb nieuwe foto's genomen.
De oude foto's waren van een paspop met een maillot aan en ook van een pop met bloot kruis en dat kon toch eigenlijk niet.
Op mijn Ravelry project pagina kun je meer vinden zoals verbruik van de wol en de link naar het originele patroon.
 ( klik op de blauwe woorden om gelijk op die pagina's te komen)
Omdat ik vaak de vraag tegen kom : 
Hoe een knipbies wordt verwerkt bij het maken van een Noorse of Fair Isle trui of vest heb ik de moeite genomen 2 oude blogjes samen te voegen tot 1 waarin ik door middel van foto's jullie probeer wat duidelijkheid hierin te geven.

Deze trui is bottom-up oftewel van onder naar boven gebreid op de Noorse manier met een knipbies die ook wel steek
( spreek uit als stiek) genoemd wordt.
(als je woorden blauw gekleurd ziet staan kun je daar op klikken en kom je gelijk op een andere pagina zoals het patroon, een voorbeeld en/of linken naar video-uitleg etc.)

Deze fair isle trui heb ik gebreid met 4 kleuren Alpaca van Drops welke ik gekocht heb bij mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol in Eindhoven
Als je goed kijkt zul je zien dat ik midden in de motieven een zacht turquoise en grijs gebruikt heb om even net wat meer een accentje te geven.  

Origineel  is dit een kinderpatroon van Alice Starmore, maar ik heb deze aangepast naar een volwassen model: een andere mouw-kop en halsuitsnijding gemaakt.
Als je beide foto's vergelijkt dan zie je dat ik het motief aangepast heb met lijnen er tussen en andere motiefjes.
De mouw heb ik ook aangepast qua motief: ik heb alleen het hoofdmotief over de mouw verdeeld en heb de rest effen gehouden zodat het motief mooier uit komt en de trui iets rustiger is.

Het patroon komt uit dit boek en zoals gezegd: het is origineel een kinderpatroon met een kinderlijke pasvorm welke ik aangepast heb naar een vrouwelijkere vorm. De maten heb ik ook geheel aangepast en gebaseerd op de stekenverhouding na het breien van een proeflapje en daarin de motieven verwerkt.

De trui is gebreid met de dubbelhandige ( fair-isle ) breitechniek.
Het is de ideale manier om met meerdere kleuren tegelijk rond te breien. Het kost even wat moeite om te leren maar als je het eenmaal beheerst wil je niet anders meer. Een duidelijke video met uitleg vind je hier op deze video ( die je niet met ipad of iPhone  o.i.d. kunt bekijken  maar alleen vanaf een "vaste" computer)
Ik ga nu proberen jullie de constructie van deze trui te laten zien:
Het boordje begint gelijk al vrolijk met de kleuraccentjes op de rondbreinaald. 

Na het boordje ga je beginnen met de motieven.
Omdat ik van een kindermodel over gegaan ben naar een volwassen exemplaar heb ik extra motieven toegevoegd.
Op deze foto zie je hoe ik overzicht kan houden tussen de verschillende delen van de motieven.
Ik gebruik altijd deze hele kleine elastiekjes van Zenner, eigenlijk zijn het haar-elastiekjes die ik tussen de motieven plaats zodat ik makkelijk terug kan vinden waar ik gebleven ben.

Zodra ik ter hoogte van de oksel was, ben ik in plaats van af te kanten en beide delen apart verder te breien begonnen met een knipbies.
 Daarvoor heb ik 7 steken afgekant en in de volgende toer op die plaats 9 steken opgezet zodat ik vervolgens rond kon blijven breien.

De steken die ik normaal zou moeten afkanten voor de armsgaten heb ik nu verwerkt in minderingen en zo heb ik de armsgaten gevormd en kon toch in motief door blijven breien.
Eenmaal aangekomen bij de hals heb ik ditzelfde kunstje uitgevoerd en op deze foto zie je dat ik de middelste steken voor de hals afgekant heb.
Nogmaals:  ik heb dit patroon aangepast op inzicht niet volgens een ander patroon. dus een link naar een kant en klaar patroon met deze hals kan ik niet geven of aanraden.
Voor de hals heb ik ook nadat ik weer steken opgezet en in de volgende naald geminderd aan weerszijden van de knipbies om zo de vorm te krijgen die ik wilde hebben.

Op deze foto zie je duidelijk de knipbiezen voor de armsgaten en in het midden de knipbies voor de hals.

Daarna komt voor velen het spannende gedeelte: doorstikken van de knipbies. Omdat ik zelf de knipbies altijd om en om in strepen verwerk is mijn lijntje waarover ik moet stikken heel duidelijk. Overigens stik je met een zigzagnaad twee keer naast elkaar zodat je daar tussen kunt knippen.
En dan nu het huivermomentje voor de meesten: de schaar in je breiwerk zetten ( tussen de twee gestikte zigzagnaden )
Maar het kan geen kwaad, je hebt je werk gezekerd.
Op deze foto zie je het resultaat na het open knippen van de knipbiezen
 (ik heb even de schoudernaden met een kopspeldje aan elkaar geprikt voor de foto).
De volgende logische stap is de schoudernaden sluiten, steken opnemen langs de hals en een boordje breien en ik was heel erg tevreden met het resultaat.
Zoals jullie zien heb ik altijd gezelschap tijdens het breien.
Vervolgens ben ik begonnen met de mouwen met de magic loop methode op de rondbreinaald.  Klik hier voor een video met uitleg.Voor de sokken-breisters onder jullie die graag met sokkennaalden werken: is ook dat een optie.
Het leuke van een paspop is toch wel dat ik het resultaat tussendoor kan zien. Het breien van de mouwen met de magic loop methode was wel een heel karwei maar het is wel mooi nu ze naadloos zijn.
Tip: brei ze om en om een gedeelte  dus zorg voor 2 goede rondbreinaalden in dezelfde dikte want anders krijg je last van het tweede mouwsyndroom ... grapje maar eigenlijk heb ik meestal geen zin meer als ik 1 mouw af heb en er nog eentje moet doen.
Zodra de mouwen klaar zijn ( die ik overigens ook vanaf de armsgaten tot de mouwkop weer met een knipbiesje gemaakt heb op dezelfde manier als de armsgaten en hals...
dus minderen naast een knipbies ipv afkanten) kon ik het geheel in elkaar zetten en dit is het resultaat geworden.
Mocht ik het nog eens over doen dan zou ik de hals nog dieper gemaakt hebben maar dat is achteraf. Toch ben ik blij met mijn FAIR ISLE DREAM
Ik hoop dat de uitleg jullie geholpen heeft en dat het jullie inspireert om dit ook te gaan proberen.