zaterdag 6 mei 2017

Gebreide shawl met verkorte toeren Danzig by Lete's knits

Danzig gemaakt door mij, patroon van Lete's knits.
Mijn Ravelry project pagina met de linken naar de gebruikte wol en het patroon vind je hier.
Al heel lang geleden ( eind 2015) bracht Justina Lorkowska beter bekend onder de Ravelry naam Lete’s knits het patroon Danzig uit. 
Ik heb het patroon destijds gelijk gekocht en regelmatig zitten twijfelen welke kleuren ik zou gaan gebruiken.

Omdat het een grote dunne zomershawl moest worden heb ik voor een paar frisse tinten gekozen.
Als basis Bright Aqua en voor de verkorte toeren Rio,beiden hand-geverfde strengen van Wol met verve. Het is een basis sock yarn 4 ply (75 % scheerwol en 25% polyamide)
Dit garen was prettig om mee te werken. Het voelt lekker zacht aan, vooral na een badje met Eucalan. Ik heb nog een aantal strengen liggen dus er volgen vast nog meer shawls van dit garen.

De shawl begint bij de punt en door een mindering in het midden en meerderingen aan weerszijden ontstaat de taartpuntvorm.
De gekleurde druppels zijn met de contrast-verloop-kleuren gebreid en niet meer dan verkorte toeren. Het hele patroon herhaalt zich tot een bepaalde hoogte dan ga je aan één kant minderen zodat er geen v-vorm ontstaat maar het geheel een rechte lap wordt.

Als je eenmaal bezig bent is het eigenlijk heel simpel en voor mij persoonlijk was het geen uitdaging meer, bijna saai. Maar al met al is het een leuk project om erbij te doen wanneer je je aandacht er niet zo bij moet houden behalve eens in de 6 toeren wanneer de druppels gevormd moeten worden.
Ik heb hier langer over gedaan qua breitijd dan normaal. Doordat het eentonig was heb ik elke dag een paar toeren gebreid om hem toch binnen een maand af te krijgen en heb daarnaast diverse andere projecten onder handen en ondertussen af gemaakt.
Ik heb de shawl gisteren een badje gegeven en geblokt.
De finishing touch... toch even laten weten dat dit met de handjes gemaakt is .

Het is wel een enorme lap geworden maar de shawl is luchtig en weegt maar 215 gram. Totaal heb ik 885 meter wol verbruikt (670 meter ondergrond en 211 meter van de gemêleerde tint)

Hij paste dan ook prima tot de laatste toeren in mijn bijpassende project-bag qua kleur en formaat.

Tot zover Danzig, Lete’s knits is voor mij geen onbekende:Ik heb vorig jaar Holyrood gebreid, dat was ook een prachtig patroon van deze ontwerpster. Een blog hierover met meer foto's hier.
Ik heb nog een paar patronen van haar gekocht waaronder Hermitt. 
Op deze foto het resultaat van Justina zelf. De kleuren ( uiteraard niet in deze tint groen ) hiervoor heb ik klaar liggen maar wanneer ik er tijd voor heb is nog de vraag.
Wat heb ik nog meer op de pennen? Mijn Lavendel truitje heb ik weer opgepakt en de mouwen brei ik tijdens de breiclub.
Ik hoop deze snel klaar te hebben zodat ik dit luchtige truitje van Alpaca met zijde deze zomer aan kan. Mijn projectpagina van dit truitje vind je hier.
Daarnaast ben ik druk bezig met een shawl naar eigen idee met deze combi.
Lang Yarns Mile Colori, een hele grote 200 grams bol in prachtige tinten. Met als accenten Drops Merino extra fine.
Maar omdat mijn schouder ( slijmbeursontsteking) weer heel erg op speelt en ik vanwege mijn maag niet of nauwelijks ontstekingsremmers mag en kan gebruiken en dus lang duurt is ondanks mijn continentale en dus minder belastende manier van breien een langdurige breisessie niet mogelijk. 
De naaimachine is nu een welkome afleiding op die momenten.
Ik ben van alles aan het maken, van tassen tot een jurkje en rokje dus ik verveel me niet.
Groetjes Astrid

2 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi.
    Je maakt prachtige dingen, ik vind de kleuren ook heel goed geslaagd.
    Ik geniet van je mooie foto's van je werkstukken.
    Beterschap met je slijmbeursontsteking, heel erg pijnlijk.
    Ik heb een aantal jaar amper gebreid omdat ik daar ook zoveel last van had, bent oen begonnen met haken, en nu wissel ik het af.Lianne