Samen van Westknits voor de tweede keer gebreid

Tijdens mijn vakantie heb ik het patroon van Westknits "SAMEN" voor de tweede keer gebreid.
Twee jaar geleden breide ik deze shawl in echte stoere mannenkleuren voor mijn schoonzoon.
(zie foto verderop in dit bericht)
Deze keer heb ik mijn favoriete tinten gebruikt: blauw en natuurtinten.
Op mijn Ravelry project pagina staat de link naar het kooppatroon van Stephen West en kun je terug lezen hoeveel garen ik verbruikt heb. Dit patroon is ook in het Nederlands te downloaden.
(tussen haakjes-mijn citroenboom komt nu toch wel heel mooi uit op de foto)

Samen is een makkelijke shawl om te breien  voor een ietwat gevorderde breister en was dus ideaal om op het strand en in andere situaties waarbij ik niet te intensief mijn aandacht erbij moest houden.

Een  baan ribbelmotief ( altijd recht gebreid) en een asymmetrische baan met gaatjes en verkorte toeren vormen de basis van deze shawl en door de meerderingen komt de asymmetrische vorm steeds meer tot z'n recht.

Voor ik op vakantie ging heb ik diverse opties uitgetekend voor de kleurverdeling. Uiteindelijk heb ik dat ook ter plekke aangepast omdat het op papier toch anders uit pakt dan in het echt

Ik kan het patroon aanraden: Het is een leuk model om te breien en door de vorm is de shawl makkelijk te dragen omdat de punt niet zo diep valt zoals bij de meeste driehoeks shawls het geval is.

Het garen wat ik gebruikt heb is superzacht en bestaat uit 50% alpaca en 50% moerbeizijde.
Het is pure verwennerij om mee te werken maar daarna rond je nek. Ik heb er al meer mee gebreid en het blijft prachtig maar dat mag ook wel voor wat het kost.
Het is Blue sky fibers alpaca silk en komt uit mijn voorraad destijds gekocht via love knitting.com.
Deze wolsoort is niet goedkoop, ik heb 8 strengen van 50 gram nodig gehad voor deze shawl.

Maar de glans en de sprankelende kleur geeft natuurlijk een prachtig effect.
Uiteraard heb ik toch een paar veranderingen aangebracht aan het bestaande patroon:  het kan niet missen maar ik heb een icord-bind-off gebruikt.
 (485 steken dus daar was ik een dag zoet mee) en de steken in het midden verdraaid gebreid zodat deze veel mooier uitkomen.
Origineel is het patroon gebaseerd op twee dunne draden samen gebreid die elke keer afgewisseld worden. Wil je niet ruim €150 aan materiaal uit geven zoals ik dan kun je kiezen voor Holst supersoft daar staan diverse voorbeelden van op de projectenpagina van deze shawl.

Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een "fingering weight" en deze enkel breien.
Ik heb de vorige voor mijn schoonzoon met een Schoppel crazy zauberball gebreid samen met de merino bamboo van DutchCoinstore. de link naar dit project vind je hier.
In deze heb ik de gaatjes vervangen voor andere fantasiesteken omdat hij de gaatjes te vrouwelijk vond.

Al met al was het een heerlijke shawl om te breien, ideaal ter afwisseling. 
Daarnaast was ik aan de linientreu begonnen maar kwam er al snel achter dat deze teveel mijn aandacht vergde. 
Een prachtig patroon maar toen ik eenmaal de constructie onder de knie had was de lol er alweer snel vanaf. Mijn nieuwsgierigheid was gestild en ik ga deze gedurende de winter af maken. 
Elke week minstens een triangel, nog 9 te gaan voor ik aan de streep-toeren verder kan gaan.
link naar de Ravelry projectpagina met een verwijzing naar patroon hier.

Ondertussen thuis na de vakantie ben ik begonnen aan een top-down vest met kabels welke ik al lang op mijn verlanglijstje had en uitgesteld had voor winter 17/18. 
Binnenkort meer daar over. 
Daarnaast ben ik bezig om kleuren en het juiste garen bijeen te zoeken 
voor een fair-isle top-down vest en heb ik nog enkele shawl patronen al uitgeprint klaar liggen, dus laat de winter maar komen al mag het nog even na zomeren voorlopig wat mij betreft.
 Happy knitting!! groetjes Astrid

Een reactie posten