Het lijkt me leuk om mijn oudste breiprojecten waar ik niet echt over geblogd heb toch weer eens onder de loep te nemen. 
Eén van mijn eerste truien die ik met de tweehandige fair-isle methode gebreid heb was deze. 
Inmiddels alweer wat jaartjes geleden maar waarschijnlijk toch wel een inspiratie voor fair-isle breister ( in spé)

Het wordt weer kouder en de truien komen weer uit de kast tevoorschijn.  Zo ook deze trui. 
Ik hou van ECHTE wol, niet van nepgarens en synthetisch maar van puur natuur.  
Voor deze trui heb ik Kauni effectgarn gebruikt een verloopgaren van pure wol.
Mocht je Kauni toch nog te stug vinden of te kriebelig dan zijn er tegenwoordig genoeg andere garens te koop die ook voor de gevoelige huid goed te verdragen zijn.
Deze trui heb ik gebreid door twee bollen Kauni effectgarn tegen elkaar in te breien.
Met deze wol in prachtige verlooptinten tover je de mooiste breiwerken. 
Na het breien even wassen met Eucalan maakt de trui zacht en minder stug en dan prikt of kriebelt deze gelijk minder.
Met de huidige keuze in wol zit er ook iets bij wat zelfs de gevoeligste huid kan verdragen zoals alpaca of zachte Merinowol. 
Wil je echt je huid verwennen met een zijdezachte variant dan zou je hier voor kunnen kiezen: puno van Lang yarns een mix van  55% merino extra fine 30% baby alpaca 15% zijde. Met 2 bollen  brei je een trui in dit idee maar dan in de allerzachtste kwaliteit.

 Dit voorbeeld is een proeflapje van 2 x de kleur EQ van Kauni. 
Dit zijn dus twee bollen van het zelfde kleur-en verfbad maar totaal verschillend opgerold en ga je met deze twee samen breien dan is het echt een verrassing hoe de kleur uit gaat pakken.

Op mijn ravelry project pagina zie je nog wat meer details en welke modellen mijn inspiratie waren voor dit resultaat van mijn naaldjes kwam.
 ( heb je geen Ravelry account dan kun je toch deze trui bekijken maar ik zou aanraden als je van breien houdt om de moeite te nemen een kosteloos account aan te maken om op ontdekkingstocht te gaan in de grootste breicommunity ter wereld.)

Hoe maak je van een ouder motief een moderne trui?
Men neme: een aantal bollen of strengen verloopgaren (bijv. de Kauni effectgarn) in dezelfde tint of twee verschillende tinten. Het verloopgaren geeft aan een eenvoudig motief een groots effect. Door de bollen tegendraads te beginnen en te verwerken krijg je het spannende kleureffect. 

 Vervolgens zoek  je een mooi motief. 
Ik heb een oud motief van een Drops model gebruikt. 
Ik heb een getailleerde versie hier van gemaakt in een eigentijds modelletje door een kooppatroon te gebruiken als basis omdat ik het model heel mooi vond qua hals belijning en taillering. Heel veel puzzelwerk later kwam dit er uit.

Deze trui heb ik met de fair isle methode gebreid op mijn rondbreinaalden vanaf de boord tot okselhoogte en daar heb ik zowel bij de armsgaten en later bij de nek een knipbies gemaakt zodat ik in motief verder kon breien. 

Omdat ik de mouwen qua tint gelijk wilde hebben heb ik deze samen gebreid op de rondbreinaald met aan weerszijden een knipbies zodat het kleurverloop exact gelijk zou zijn. 

Daarna heb ik de mouwen doorgeknipt en dicht gemaasd. En in de armsgaten gemaasd.

Als je terug kijkt in mijn blog bij  FAIR ISLE DREAM zie je de uitleg over dezelfde methode. als die ik voor deze trui heb gebruikt, dus met de knipbiezen.

Zoals ik al schreef is deze trui uit 2013. Sinds die tijd heb ik al veel truien en vesten gebreid en vandaag de dag zal ik alles proberen te voorkomen om een trui op deze manier te breien met knipbiezen en van onder af naar boven maar probeer ik elk model om te zetten in een naadloze top-down variant.
Maar dat is een enorm gepuzzel met truien met motief maar voor mij een enorme uitdaging.